5
(1)

گفت و گویی با بابک فتح الهی درباره عکاسی پرتره و نگرش بابک به این شاخه از عکاسی

 

قسمت سوم پادکست عکاسی هیستوگرام مصاحبه ای با بابک فتح الهی، عکاس پرتره، درباره ی عکاسی پرتره، تکنیک های عکاسی پرتره، نحوه برقراری ارتباط با مدل، تجهیزات لازم و نحوه ی نورپردازی در عکاسی پرتره است.

شروع کار عکاسی بابک فتح الهی

بابک فتح الهی به صورت اتفاقی و از سال 2011 وارد کار عکاسی شد. عکاسی را با self-portrait و با استفاده از گوشی موبایل اغاز کرد. سپس با خریدن دوربین عکاسی و خواندن مطالب درباره عکاسی یادگیری عکاسی رو به شکل خودآموز ادامه داد. طبق گفته هایش master class هایی که در کشور اکراین شرکت کرد، تاثیر بسزایی در شکل‌ دادن دیدگاهش نسبت به عکاسی داشتند و باعث شد مسیر عکاسی پرتره را به طور جدی ادامه بده.

پرتره های بابک فتح الهی
پرتره های بابک فتح الهی

 

 عوامل موثر در بهبود محتوای مجموعه عکس پرتره

از نظر بابک فتح الهی برقراری ارتباط با مدل مهم ترین عامل در موفقیت یا عدم موفقیت یک پرتره است. او سعی میکند قبل از عکاسی با مدل صحبت کند تا با اخلاق و خلق و خوی مدل بیشتر آشنا بشود و بدین صورت یک ارتباط دوستانه میان عکاس و سوژه شکل بگیرد. درواقع فتح الهی بر این باور است که دوربین عکاسی باعث میشود افراد به طور غریزی عکس العمل خوبی  نسبت به آن نشان ندهند و در ابتدا حالت تدافعی داشته باشند پس این شناخت و صمیمیت باعث از بین رفتن این گارد دفاعی و بهبود عکس‌ها میشود. در واقع مفهوم کار پرتره توانایی برقراری ارتباط به آسانی است. فتح الهی مفهوم “عکس گرفتن” را توانایی به وجود آوردن یک حس واقعی و قابل لمس میداند. به نظر او اگر یک عکس از نظر تکنیکی بی نقص باشد ولی حالت سوژه و عکس غیرطبیعی باشد، مخاطب نمی‌تواند با عکس ارتباط برقرار کند. این در حالی است که وقتی حس و حال عکس واقعی و طبیعی باشد، مخاطب با هر ملیتی و با هر پیش‌زمینه فکری ای، حس را درک میکند چون احساسات آدمی یک زبان واحد است.

تکنیک های برقراری ارتباط با مدل در عکاسی

در این گفت و گو بابک فتح الهی پنج راهکار برای برقراری ارتباط موثر با مدل یا سوژه در عکاسی پرتره را برای مخاطبین پادکست عکاسی هیستوگرام برشمرد. این تکنیک‌های برقراری ارتباط با سوژه از این قرارند:

1- انتخاب موزیک مناسب در حین عکاسی

2- برقراری ارتباط کلامی با مدل

3- تعریف و تمجید از مدل در راستای کار عکاسی چراکه از آنجایی که مدل حین عکاسی عکس های شما را نمی‌بیند، یکی از وظایف عکاس این است که با فیدبک یا بازخورد دادن به سوژه این حس را به او منتقل بکند که مدل دارد کارش را به درستی انجام می‌دهد. البته اگر مشکلی در حالت ژست گردن سوژه مشاهده می‌کنید بدیهی است که باید نظر خود را با سوژه در میان بگذارید.

4- نشان ندادن هر عکس به مدل بلافاصله پس از عکاسی

5- نشان دادن sample به مدل برای درک position ها یا ژست‌های مدنظرتان چراکه توضیح دادن بعضی از ژست ها با کلمات شاید کار چندان راحتی نباشد.

پرتره های بابک فتح الهی
پرتره های بابک فتح الهی

استایل عکاسی پرتره بابک فتح الهی

از نظر فتح الهی فضای عکاسی او از ابتدای کارش تا به امروز خیلی متفاوت بوده است و در این سال‌ها تغییرات زیادی داشته است. مثلا در گذشته فضای عکاسی‌اش تیره و تاریک بوده است و الان بابک شیوه دیگری را در پیش گرفته است. در واقع او بر این باور است که در عکاسی نمیشود روی یک خط پیشروی کرد و بهتر است چیزهای جدیدی را تجربه کرد. طبق گفته های فتح الهی تلاش وی در این است که کارهایش امضای مخصوص خودش را داشته باشند. عکس های بابک تکنیک های نورپردازی، رنگ، کنتراست، کادربندی و به طور کلی جزئیات خاص خودش را دارد ولی با این حال بابک همیشه نکات جدیدی را هم به کارش اضافه میکند.

فتح الهی معتقد است که در عکاسی نمیتوانیم یک نسخه و فرمول خاص انتخاب کنیم و برمبنای آن پیش برویم. این که در اوج سبک و استایل خاص خودت، چیزهای جدیدی را به آن اضافه کنی یا کار جدیدی انجام دهی، جسارت میخواهد چون این امکان وجود دارد در سبک جدید مخاطب جذب کارهایت نشود و خوشش نیاید ولی در نهایت این عکاس است که باید عکس‌هایش را ثبت بکند و خود عکاس هم باید کارهایش را بپسندد پس عکاس است که تصمیم میگیرید چه عکسی خوب است چه عکسی بد. مهم این است تو، به عنوان یک عکاس، کار خودت را انجام بدهی و پیش بروی.

پیدا کردن استایل خاص خود در عکاسی

فتح اللهی معتقد است هر عکاسی یک DNA دارد و خودش قبل از اینکه وارد هر سبکی شود عکس زیاد میبیند. بابک فکر میکند تاریخ عکاسی یک چرخه ای است که مرتب تکرار میشود. در عکاسی جدید، ایده های قبلی قابل مشاهده است و عملا اتفاق جدیدی نیفتاده است یا خیلی کم با ایده‌های بدیع مواجه می‌شویم. پس قبل از اینکه بخواهید یک کاری را شروع کنید عکس‌های زیادی ببینید. مثلا دوست دارید ژست عکس هایتان شبیه عکاس x باشد پس عکس های این عکاس را ببینید یا مثلا کنتراست عکس هایتان میخواهید بالا باشد و در نهایت تکه تکه این اطلاعات را مطابق سلیقه خودتان برمیدارید و روی کاغذ مینویسید تا سردرگم نشوید و سپس مطابق چارت بدست آمده شروع به عکاسی و تمرین میکنید تا استایل خاص خودتان را کم کم پیدا کنید.

در واقع اصطلاحی در یادگیری وجود دارد که میگوید همیشه اول کاری را که میخواهید یاد بگیرید 10% تمرین است و مابقی آموزش و یادگیری اما پس از مدتی که دیگر چیز جدیدی برای یادگرفتن وجود ندارد، ده درصد یادگیری و به روز بودن دانش است و 90%تمرین!

پرتره های بابک فتح الهی
پرتره های بابک فتح الهی

تجهیزات عکاسی مورد نیاز برای عکاسی پرتره

بابک فتح الهی میگوید: هر عکاسی برای شروع کار به یک حداقل تجهیزاتی نیاز دارد و لزوما تجهیزات گران قیمت ما را به عکاس بهتری تبدیل نمیکند و آنچه که در ذهن ما اتفاق می‌افتد، ما را تبدیل به عکاس بهتری خواهد کرد و یک سری امکانات به کمک ما می آید ولی بود و یا نبودشان چندانی در رشد و شکل‌گیری یک عکاس ندارد.

فتح الهی عکاسی را با دوربین کنون 550D و لنز 50 شروع کرد. پس از مدتی با دوربین 60D کنون و یک لنز 85 ادامه داد و سپس به دوربین فول فریم کنون 5D و لنز 35 سیگما روی آورد. به مرور لنز 135 کنون و 24 سیگما را هم به تجهیزاتش اضافه کرد و کم کم لنزهایش را به سیگما تبدیل کرد و در نهایت دوربین  ||| Sony alpha a7 به عنوان دوربین اصلی انتخاب کرد چون دوربینی است که به نظر او تمام نیازهای یک عکاس را رفع میکند.

کسب درآمد از عکاسی پرتره

به نظر بابک فتح اللهی، عکاسی پرتره نسبت به شاخه های دیگر عکاسی مثل عکاسی تبلیغاتی و… در ایران و جهان شاخه ی درامدزایی نیست مگر در شرایط خاص مثل عکاسی از سلبریتی ها و عکاسی برای مجله های خاص. برای اطلاعات بیشتر راجع به راه‌های کسب درآمد از عکاسی، پیشنهاد میکنم که حتما قسمت ۴۹ام پادکست عکاسی هیستوگرام را گوش بکنید.

قسمت ۴۹ | اقتصاد عکاسی پرتره با بابک فتح الهی

 

در آخر

بابک فتح الهی در پاسخ به این سوال که چه چیزی را اگر ۶ سال پیش میدانستی خیلی به تو کمک میکرد،گفت: اگر برگردیم به شش سال پیش من واقعا چیزی نمیدانستم و دوست داشتم در یک فضایی میبودم که خیلی راحت تر، خیلی چیزهارو یاد میگرفتم. ولی کلا در عکاسی هر چه بیشتر تلاش کنی بیشتر یاد خواهی گرفت و این هیچ ربطی تجهیزات و دوربین و امکانات ندارد و با تمرین و تمرین نگرش ما نسبت به عکاسی گسترده تر میشود و به مراتب کارهای خیلی بهتری میشود انجام داد ولی چیزی که هر عکاسی نیاز دارد این است که بتواند DNA عکاسی خودش را پیدا کند. اگر به ۶ سال پیش برمیگشتم بیشتر تلاش میکردم که خودم را بشناسم و پیدا بکنم.

 

چه طور بود؟ 🤩

لطفا از ۱ تا ۵ ستاره یکی رو انتخاب کنید. اگر امتیاز مدنظرتون زیر ۵ ستاره است، لطفا توی بخش نظرات برامون دلیلشم بگید که اصلاح بشه 🙏🏼

میانگین امتیاز 📊 5 / 5. امتیاز دهندگان: 1

فعلا برای این مطالب امتیازی ثبت نشده است

لینک کوتاه این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *