0
(0)

آموزش نحوه عکاسی مراسم و تکنیک های مناسب نورپردازی در مراسم

کاور قسمت ۳۱ پادکست عکاسی هیستوگرام

توی قسمت ۳۱ پادکست عکاسی هیستوگرام به ۷ نکته اساسی در مورد عکاسی ایونت یا مراسم میپردازیم. این نکته ها بهتون کمک میکنن که مسیر خودتون رو توی عکاسی مراسمات پیدا بکنید و از این راه کسب درآمد بکنید. دونستن این نکته ها بهتون کمک میکنه که بتونید با اعتماد به نفس کارهای مربوط به عکاسی مراسم رو قبول کنید و به مشتری هاتون تجربه ای رو تحویل بدین که همیشه با شما کار کنن و به بقیه هم معرفیتون بکنن.

آموزش عکاسی مراسم

خب قبل از اینکه وارد این بحث بشیم میخوام از همه کسایی که توی این یکی دو سال گذشته همراه پادکست هیستوگرام بودن تشکر بکنم. تا حالا ۳۰ قسمت تولید کردیم و بیشترین انتقادی که به ما وارد میشه این هستش که چرا بیشتر پادکست تولید نمیکنید. به همین خاطر میخوایم که سعی کنیم یه مقدار سریع تر و با وسواس کمتری به تولید قسمت های بیشتری در مورد آموزش عکاسی و فیلم برداری بپردازیم. علاوه بر این، خیلی از عکاس ها از این شاکی ان که توی عکاسی پول نیست. به همین خاطر توی فصل چهارم میخوایم راجع به شاخه هایی از عکاسی صحبت بکنیم که پول ساز تر هستن نسبت به بقیه ژانرهای عکاسی. به طور مثال من خودم شخصا با عکاسی مراسم درآمدزایی و پول در آوردن رو شروع کردم که به نظرم مسیر خوبیه برای همه عکاس های آماتور چراکه همیشه ایونت های مختلفی در حال برگزاری هستن توی شهر های بزرگ و کوچیک و شما به عنوان یک عکاس فقط باید بتونید با برگزار کنندگان این ایونت ها ارتباط برقرار کنید و اعتمادشون رو جلب کنید. خب شاید بپرسید چه طوری میتونیم این کار رو بکنیم و این سوال عالی ای هست چرا که مارو به نکته اول از هفت نکته ی عکاسی مراسم میرسونه.

۱تولید و ارايه حرفه ای نمونه کار

برای اینکه اعتماد مشتری رو جلب کنید باید نمونه کار داشته باشید. چرا؟ چون برگزاری مراسم یه کار استرس زاست و کسایی که این مراسمات رو برپا میکنن دوست دارن با کسایی کار بکنن که یه باری از روی شونشون بر میدارن و نمیخوان کسی رو استخدام بکنن که خیلی راجع بهش مطمئن نیستن. حالا این مسئله تخم مرغ و مرغ به وجود میاد که آقا من اگر نمونه کار ندارم چه طوری میتونم کار بگیرم از مشتری. چون طبیعتا تا کار نکنم که نمیتونم نمونه کار درست بکنم. پاسخ این هستش که شما باید از هر فرصتی بهره بگیرید برای اینکه نمونه کار درست بکنید برای خودتون. مثلا یه چیزی که خیلی به من کمک کرد این بود که کار داوطلبانه بکنم. کار رایگان کردن تو ایران خیلی وجهه ی خوبی نداره و همه فکر میکنن که کار بی ارزشیه در صورتی که اگر هدفمند این کار رو انجام بدین اتفاقا خیلی هم بهتون میتونه کمک بکنه. نکته مهم این هستش که وقتی دارید کار داوطلبانه انجام میدین فشار روی شما کمتر هست چراکه کارفرما چون پولی به شما نداده طبیعتا انتظار زیادی هم ازتون نداره و این به شما این فرصت رو میده که روی عکاسیتون تمرکز کنید و عکس های خوبی ثبت بکنید. در عین حال باید به این توجه بکنید که دارید برای چه کسی کار داوطلبانه انجام میدین. بعضی ها هستن که فقط میخوان از عکاس ها سو استفاده بکنن و پولی بهشون ندن. ولی بعضی ها هستن که واقعا نیتشون خیر هست ولی حالا به هر دلیلی توی اون لحظه بودجه کافی برای استخدام عکاس ایونت رو ندارن و برای همین رو میارن به عکاس های داوطلب. پس مهمه که شما برای دسته دوم کار بکنید و نه برای ادم های دسته اول. چرا که کار کردن با ادم هایی که از کمک کردن به شما هراسی ندارن این خوبی رو داره که اگر یه روزی بودجه ای داشتن برای ایونت بعدیشون، به اولین کسی که زنگ میزنن برای عکاسی شما هستید. چرا که قبلا کار شما رو دیدن و بهتون اطمینان دارن. در اخر باید بگم حالا که شروع کردین به تولید نمونه کار عکاسی ایونت، خیلی مهمه که حتما عکس هاتون رو توی یه جای معتبر آپلود کنید که اگر یه روزی خواستید خودتون رو به عنوان عکاس ایونت معرفی کنید، روتون بشه که این کار رو بکنید. مثلا داشتن یک سایت شخصی خیلی گزینه خوبی هست چون اینستاگرام واقعا کافی نیست و خیلی حرفه ای به نظر نمیاد. پس این شد نکته اول و اینکه چه طوری نمونه کار بسازیم برای خودمون.

۲ارتباط با مشتری و کنترل انتظارات طرفین

خب تبریک میگم. شما میدونید که به فرض هفته دیگه چهارشنبه شب قراره یه ایونت رو برای شرکت ایکس عکاسی کنید. کاری که لازمه بکنید توی این مرحله اینه که با فردی که شمارو استخدام کرده راجع به آنچه که از شما انتظار دارن صحبت بکنید تا هم شما بدونید که چی کارهایی باید انجام بدید و هم مشتری بدونه که چه چیزهایی قراره تحویل بگیره. چه خوبه که این موضوعات به صورت کتبی و به شکل یک قرارداد در بیان و دو طرف امضاشون بکنن که همه در جریان جزيیات باشن و فردا روزی دلخوری ای پیش نیاد. چون وقتی شما راجع به یه موضوعی صحبت نکنید، اون مشتری شاید فکر کنه که راجع به فلان موضوع با شما حرف زده قبلا در صورتی که شاید فراموش کرده باشه اصلا. این موضوع فقط برای بخش حقوقی قضیه نیست البته. دونستن جزيیات یه ایونت به شما این اجازه رو میده که خودتون رو اماده همه چیز بکنید و دیگه روز ایونت سورپرایزی در کار نباشه. مثلا اگر ازتون میخوان که عکس کلوزآپ از همه سخنران ها بگیرید این لازمش اینه که شما لنز تله داشته باشید. و نکته مهم اینه که مشتری خیلی کم پیش میاد که به شما این جزییات رو بگه. این وظیفه عکاس هست که بپرسه و آماده بره سر کار. مثلا من یکی دو ماه پیش یه ایونت باید عکاسی میکردم و از مشتری راجع به وضعیت نور سالن پرسیدم. کارفرما گفت که اینجا نورش کمه و حتما با خودت نور بیار. خب اگر شما سوال های اینطوری نپرسید نمیتونید اماده برید.

۳– نحوه تهیه شات لیست برای عکاسی

در ادامه نکته بعدی، لازمه که به نکته سوم که شات لیست هست اشاره بکنیم. ببینید ایونت ها ذاتا برنامه هایی هستن که توشون همه چیز به سرعت جلو میره. کسی وقت نداره هی عکاس رو صدا کنه برای هر اتفاقی که قراره توی اون ایونت بیفته. پس چه خوبه که شما از قبل راجع به همه اتفاقات مهم اون شب و مهمان های مهم برنامه با کارفرماتون صحبت کنید تا بدونید که از چه چیزهایی باید عکاسی کنید. مثلا من یه ایونتی رفته بودم پارسال که گویا شهردار هم قرار بود توش شرکت بکنه. اگر ما راجع به این موضوع با کارفرما صحبت نکرده بودم نمیدونستم که همچین مهمان مهمی قراره بیاد و هیچ عکسی ازش ثبت نمیکردم. بعضی از کارفرما های باتجربه خودشون یه شات لیست براتون میفرستن یکی دو شب قبل از مراسم که توش بهتون همه این اطلاعات رو میدن و انتظاراتشون رو نسبتا توضیح میدن. ولی همه اینطوری نیستن. پس بهتره که خودتون هم ازشون بخواید که تا حدودی بهتون اطلاعات بدن. توی تهیه این شات لیست خیلی باید به این نکته فکر بکنید که چرا این کارفرما شما رو استخدام کرده که اونجا باشین. چه طور عکس هایی به دردشون خواهد خورد برای وبسایتشون، شبکه های مجازیشون و اینطور مسائل. پس چه خوبه که برید به سایتشون و شبکه های مجازیشون تا ببینید که از چه طور عکس هایی استفاده کردن تا حالا چون این نشون میده که چه طور عکس هایی رو بیشتر میپسندن و چه طور عکس هایی رو کمتر دارن که شما میتونید براشون ثبت کنید.

۴لباس مناسب برای عکاسی مراسم

خب از شهردار صحبت کردیم و اینکه شهردار داره میاد به مراسم ما. فکر میکنید توی همچین مراسمی، عکاس باید چه طوری لباس بپوشه؟ طبیعتا وقتی مراسم در این حد مهم هست که شهردار داره توش شرکت میکنه، پس عکاس هم باید سعی کنه که مثل بقیه شرکت کننده ها لباس بپوشه و با لباس گرم کن ورزشی سر کار حاضر نشه. چون جلوه خوبی نداره و هم خودتون رو غیر حرفه ای نشون میدین و هم برگزارکننده های مراسم رو .مثلا شما عکاس های مراسم های مهم مثل اسکار و گلدن گلوب رو ببینید. اگر دوربینشون رو بذارن زمین شاید فکر کنید که از مهمان های مراسم هستن انقدر که خوشتیپ میکنن. یه فستیوال فیلم رو عکاسی میکردم یکی دو سال پیش به عنوان داوطلب و یادمه که اونجا مسئول عکاس ها بهمون گفت که شما لازم نیست این تی شرت های زدی که بقیه داوطلب ها قراره بپوشن رو بپوشید چراکه عکاس ها نباید انقدر توی چشم باشن و باید مثل بقیه مهمان ها لباس بپوشن. این نکته رو من از اون بنده خدا یاد گرفتم.

۵– آمادگی برای عکاسی مراسم

خب شاید پیش خودتون بگید پس کی قراره برامون از تنظیمات دوربین و نوع لنز و اینطور چیزها بگی. خب بالاخره به این جزئیات هم رسیدیم. ولی واقعیت امر اینه که اهمیات مسائل قبلی اگر بیشتر از نوع دوربین شما نباشه، قطعا کمتر نیست چون موفقیت شما به عنوان یک عکاس مراسم در گروی انجام دادن همه اون مسايله که تا اینجا بهش پرداختیم. خب شب مراسم فرا رسیده و میدونید که مهمان ها ساعت ۸ شب وارد سالن میشن کم کم. خب شما بهتره که حتما بیست دقیقه نیم ساعت زودتر از این ساعت اونجا باشید تا هم با محیط آشنا بشید و هم یه سلام علیکی با برگزارکننده های مراسم بکنید و هم اینکه این یه فرصت عالیه برای اینکه خودتون رو به عنوان عکاس به بقیه کارکنانی که توی برگزاری ایونت نقش دارن معرفی بکنید. مثلا خیلی از ایونت ها تیم گل ارایی یا پخش غذا دارن. یا اگر عروسی ای هستش دی جی دارن. قطعا شما تنها کسی نیستید که اون شرکت یا مشتری استخدام کرده. پس برید حودتون رو به اون ها معرفی بکنید و از این فرصت استفاده بکنید. شاید ایونت بعدیتون از همین طریق رزرو بشه. خدا رو چه دیدین. حالا میرسیم به بخش شیرین عکاسی. همونطور که قبلا گفتم باید نیاز مشتری رو مد نظر قرار بدین توی هر شاتی که میگیرین. مثلا اگر یه تالار خیلی شیک رزرو کردن برای این مراسم پس چه بهتر که قبل از ورود مهمون ها و شلوغ شدن تالار یه سری عکس بگیرید که زیبایی اون سالن رو نشون میده. اگر میزها چیده شدن و روشون گل و شیرینی قرار گرفته از اون جزئیات عکس بگیرید چراکه بعدا میتونید این عکس هارو برای اون گل آرا یا شیرینی فروشی یا هر کس دیگه ای بفرستید و ازشون بخواید که شمارو تگ کنن اگر که شبکه های اجتماعی دارن. چون این باعث میشه که توی شبکه های مجازی هم رشد بکنید. توی عروسی ها خیلی این مسئله رو مشاهده میکنیم. همه کسایی که با هم روی یه ایونت کار میکنن بعدش اگر میخوان پستی بذارن توی اینستا بقیه وندر هارو هم تگ میکنن و اینطوری همه با هم رشد میکنن.

حالا که شات های دیتیل یا جزییات رو گرفتین به شات لیستتون فکر کنید. اگر عکس کلوزآپ از رییس شرکت یا فلان مهمان میخوان اونطور عکس هارو بگیرید. چون ممکنه بعضی ها زودتر برن و تا اخر ایونت وقت نباشه برای گرفتن شات هایی که میخواین. بعد به این توجه کنید که این ادم ها اونجان که یه کاری انجام بدن پس توی دست و پای مهمان ها نباشید. اگر عکسی میخواید بگیرید از کسی یا گروهی از مهمان ها، دوربینتون رو نکنید توی حلق طرف. سریع یکی دو تا شات بگیرید و رد شید برید. اینطور عکس ها که بهشون عکس های کندید یا همون یواشکی میگن طبیعی ترین حالت های چهره رو بهتون میدن. چون اگر بخواید عکس گروهی بگیرید و ازشون بخواید که به دوربین نگاه بکنن احتمالا یه سری لبخند مصنوعی تحویلتون بدن ولی اگر صبر کنید وقتی طرف خودش داره میخنده عکس بگیرید خیلی عکس های جالب تری میتونید بگیرید. حالا من نمونه اینطور عکس ها رو توی سایت میذارم که بتونید ببینید از چه چیزی صحبت میکنم.

نورپردازی برای عکاسی مراسم

۶- نورپردازی

همونطور که قبلا گفتم اکثر این تالار ها و اتاق های برگزاری مراسمات نور مناسبی برای عکاسی ندارن پس چه خوبه که یکی دو تا اسپیدلات یا فلش با خودتون ببرید. حالا شاید بپرسید که چه طور ازش فلش ها استفاده کنیم. خب دو راه دارید. یا اینکه فلش رو روی دوربین بذارید یا اینکه به صورت بی سیم کنترلش بکنید. به حالت اول میگن آن کمرا فلش و به حالت دوم میگن آف کمرا فلش. توی حالت اول که فلش روی دوربین نصب میشه خیلی به جهت سر فلش باید توجه بکنید. اگر فلش رو مستقیما به چهره سوژه بگیرید، عکسی که میگیرید چند تا مشکل اساسی خواهد داشت. یک اینکه هیچ سایه ای توی چهره سوژه باقی نخواهد موند چراکه نور مستقیما از جلو داره تابیده میشه به سوژه. نکته بعدی اینه که چون فلش به سوژه نزدیک تره، در بهترین حالت سوژه درست اکسپوز میشه ولی پس زمینه تاریک میشه چراکه نور فلش شما کافی نیست برای اینکه پس زمینه رو هم روشن بکنه. پس چه کار میشه کرد؟ راحت ترین راه اینه که شما نور رو به سقف بتابونید و سعی کنید که از نوربازتاب شده برای عکاسی استفاده بکنید. با این کار شما سطح منبع نوری تون رو گسترش میدین و در نتیجه یه نور خیلی سافت تر رو خلق میکنید. این رایج ترین روش نورپزدازی عکس ایونت هست چون هزینه اضافه نداره و خیلی هم سریع هست. ولی خب مشکلاتی هم داره این روش. مثلا اینکه اگر سقف بلند بود چه کنیم؟ چون اگر سقف ۷ متر باشه دیگه این روش جواب نخواهد داد. مسئله بعدی اینه که شما میزان نور کمتری به سوژه میتابونید به خاطر اینکه نور دیگه مستقیم نیست و از شدتش کم شده. پس باید تنظیمات دوربین رو تغییر بدین که هم پیش زمینه درست نورپردازی بشه و هم پس زمینه.

یه راه دیگه برای سافت کردن نور فلش آن کمرا استفاده از مادیفایر های مختلف هست که توی طرح ها و شکل های مختلف تولید میشن. مثلا مادیفایر گری فانگ که خود اقای فانگ تولیدش میکنه یکی از معروف ترین این تغییر دهنده های نوری هست که برای فلش های اکسترنال تولید میشه ولی مارکش خیلی مهم نیست و میتونید از اکثر این محصولات استفاده بکنید برای اینکه یه نور سافت به سوژتون بدین. یه حالت دیگه اینه که شما فلش رو به صورت رادیویی کنترل بکنید. این بهتون این اپشن رو میده که به نورتون جهت بدین چراکه دیگه مجبور نیستین حتما نور رو روی دوربین نصب کنید و نور میتونه روی یه پایه نوری در هر جایی نسبت به سوژه باشه. دو تا موقعیت رایج برای نور موقعیت های ۴۵ درجه و بک لایت هستن. توی موقعیت ۴۵ درجه منبع نوری با سوژه یه زاویه ۴۵ درجه میسازه که میتونید برای دیدن نمودار این به سایت مراجعه کنید. حالت بعدی که من خودم خیلی ازش استفاده میکنم پنهان کردن نور دقیقا پشت سوژه هست. این باعث میشه که دور بدن سوژه هایلات بشه و از پس زمینه جدا بشه.

۷– نحوه ویرایش و تحویل عکس ها در عکاسی مراسم

حالا میرسیم به بحث شیرین ویرایش و تحویل عکس ها. اکثر ایونت ها یک خاصیت خبری هم دارن. در واقع اینکه شما بتونید به سرعت عکس هارو به مشتری تحویل بدین بعضی وقت ها از ادیت عکس ها مهم تر هستش. ولی برای اینکه بتونید یه تعادلی بین این دو مسئله ایجاد بکنید خوبه که تکنیک های ویرایش عکس رو انقدر تمرین بکنید که ملکه ذهنتون بشن و در نتیجه بتونید سریعتر عکس ها رو تحویل بدین. مثلا یه کاری که میشه توی لایت روم کرد اینه که میتونید یک عکس رو ادیت بکنید و بعد تنظیماتی که روی اون عکس اعمال کردین رو کپی بکنید و همون رو روی عکس های دیگه ای که توی شرایط نوری مشابه ثبت شدن پست بکنید و حالا اگر لازم بود یه مقدار بیشتر دستکاریش بکنید که دقیق تر بشه اون چیزی که میخواین. پس این هم نکته اخر راجع به عکاسی مراسم.

خب راجع به این موضوعات میشه ساعت ها صحبت کرد ولی فکر میکنم در همین حد برای شروع کافی باشه. امیدوارم که این قسمت به دردتون خورده باشه. اگر که اینطور بوده، ممنون میشم اگر توی آیتونز به پادکست هیستوگرام رای بدین و پادکست رو به دوستانتون معرفی کنید.

چه طور بود؟ 🤩

لطفا از ۱ تا ۵ ستاره یکی رو انتخاب کنید. اگر امتیاز مدنظرتون زیر ۵ ستاره است، لطفا توی بخش نظرات برامون دلیلشم بگید که اصلاح بشه 🙏🏼

میانگین امتیاز 📊 0 / 5. امتیاز دهندگان: 0

فعلا برای این مطالب امتیازی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.