5
(1)

عکاسان ایرانی بیشتر از چه دوربین هایی استفاده میکنند؟

از آنجا که رو به روز به تعداد عکاسان و علاقمندان به عکاسی در ایران افزوده می‌شود، شاید این سوال پیش بیاید که عکاسان ایرانی اغلب از چه برند دوربینی برای انجام فعالیت‌های هنری‌شان استفاده میکنند؟ بخش بزرگی از عکاسان حرفه ای به خاطر اینکه صدها بار تا کنون به این سوال پاسخ داده اند که از چه تجهیزاتی استفاده میکنند، ترجیح میدهند که دیگر به طور کل راجع به مقوله تجهیزات عکاسی صحبت نکنند چراکه اکثر کسانی که دغدغه های اینچنینی دارند، وقتی از عکاس محبوبشان این سوال را میپرسند در واقع به دنبال این هستند که این عکاس یک دوربینی به آنها معرفی بکند که از همه لحاظ بی عیب و ایراد است و در همه شرایط جوی و سوق الجیشی(!) پاسخگوی نیازهای آنها خواهد بود. در صورتی که همه ما میدانیم که هنوز چنین دوربینی تولید نشده است.

چه دوربین عکاسی ‌ای بخرم؟
عکاسان ایرانی از چه دوربین هایی استفاده میکنند؟

کنون یا نیکون؟

این سوال در واقع یکی از دردآوردترین سوال هایی است که میتوانید از یک عکاس بپرسید چراکه قطعا شما اولین نفری نیستید که این سوال رو از وی پرسیده است. علاوه بر این، خیلی سوال منطقی ای هم نیست چون پیش فرض شما این است که همه عکاسان حرفه ای از یکی از این دو برند دوربین‌های عکاسی استفاده میکنند. ولی در واقعیت، حداقل در یک دهه گذشته، این دو برند در زمینه تولید دوربین و سایر تجهیزات عکاسی نسبت به رقبای خود (سونی، فوجی، پاناسونیک و …) چندان خودی نشان نداده اند. در نتیجه، حتی اگر برای باز کردن سر صحبت با یک عکاس دوست دارید که راجع به تجهیزاتی که وی از آنها استفاده میکند سوال بپرسید، میتوانید خیلی راحت سوال خود را اینطور مطرح کنید:

«من خیلی به عکاسی علاقه دارم و میدونم که دوربین چندان روی کیفیت عکس های شما تاثیری نداره و این عکس‌ها نتیجه سال ها تجربه و آزمون و خطاست ولی همچنان دوست دارم بدونم که شما از چه برند دوربینی استفاده میکنید و چه چیزی رو راجع به این برند می‌پسندید و چه چیزی رو دربارش دوست ندارید؟»

این سوال چه فرقی داشت؟

اگر سوال خود را به این شکل طرح کنید، در واقع دارید به عکاس مورد نظر این علامت را میدهید که من برای آثار شما ارزش قائلم و متوجه این هستم که عکاسی فقط دوربین نیست. گذشته از این، باید دید که اصلا جواب این پرسش چه کمکی به پیشرفت شما در مسیر عکاسیتان میتواند بکند؟ برای همین است که من پیشنهاد میکنم اگر هم قصد طرح این سوال را دارید، حتما دلیل انتخاب آن دوربین و سیستم خاص را از آن عکاس جویا شوید. چراکه شاید در پاسخ وی نکاتی نهفته شده باشد که بتواند به شما در انتخابتان کمک بیشتری بکند چون اسم برند هر دوربینی روی آن حک شده است. و اگر هدفتان فقط دانستن یک نام است، با یک روخوانی ساده میتوانید به جواب خود برسید.

این پست رو هم ببینید:   آموزش کار کردن با دوربین عکاسی فوجی | Fujifilm X-T3
عکاسان ایرانی از چه دوربین هایی استفاده میکنند؟
نظرسنجی بین دو برند کنون و سونی در میان عکاسان ایرانی

آمار استفاده عکاسان ایرانی از دوربین های مختلف

چند روز پیش من در صفحه اینستاگرام پادکست عکاسی هسیتوگرام به صرافت افتادم تا ببینیم که واقعا چند درصد از عکاسان ایرانی از دو برند معروف کنون و نیکون برای فعالیت های کاری خود استفاده میکنند. همانطور که پیشتر در این مقاله راجع به آشنایی با دوربین های فوجی نوشته بودم که علت این مسئله که این دو برند در ایران بیشتر از سایر برندهای عکاسی مورد استفاده قرار میگیرند شاید به این خاطر باشد که فروشندگان دوربین های عکاسی آنچنان تمایلی به معرفی و فروش دوربین های سایر برندها ندارند چراکه شاید انبارهای آنها بیشتر از دوربین های کنون و نیکون پر باشد تا دوربینی مثل دوربین های بدون آینه فوجی یا Olympus.

نظرسنجی بین عکاسان ایرانی

نتایج نظرسنجی دوربین‌های مورد استفاده عکاسان ایرانی

دقیقا ۶۲۹ رای در این نظرسنجی اینستاگرامی توسط عکاسان ایرانی به ثبت رسید. سوال های این آمارگیری در قالب ۵ استوری در اینستاگرام منتشر شدند و عکاسان ایرانی ۲۴ ساعت فرصت داشتند تا اعلام بکنند که از چه دوربین هایی استفاده میکنند. همانطور که در عکس‌های زیر میبینید، دو برند کنون و نیکون بیشترین تعداد طرفدار در بین عکاسان ایرانی را از آن خود کرده اند که این دقیقا همان چیزی بود که انتظار داشتیم و برای همین خیلی تعجب برانگیز نبود. اما نکته قابل توجه رشد مشتریان سایر برندهای دوربین های عکاسی است. دوربین های فوجی‌فیلم به نظر میرسد که با اختلاف تنها یک رای نسبت به سونی، در رتبه سوم قرار گرفته اند. در ادامه لیست رتبه بندی شرکت های ساخت دوربین های عکاسی و فیلم‌برداری را با هم مرور میکنیم:

  1. دوربین عکاسی Canon کنون، ۲۰۷ رای
  2. دوربین عکاسی Nikon نیکون، ۱۳۷ رای
  3. دوربین عکاسی Fujifilm فوجی‌فیلم، ۵۳ رای
  4. دوربین عکاسی Sony سونی، ۵۲ رای
  5. دوربین عکاسی Hasselblad هسلبلاد، ۴۲ رای
  6. دوربین عکاسی Panasonic Lumix لومیکس پاناسونیک، ۳۸ رای
  7. دوربین عکاسی Pentax پنتکس، ۳۶ رای
  8. دوربین عکاسی Leica لایکا، ۲۵ رای
  9. دوربین عکاسی Olympus المپوس، ۲۴ رای
  10. دوربین عکاسی Contax کانتاکس، ۱۶ رای

نتایج نظرسنجی دوربین های عکاسان ایرانی

محدودیت های این نظرسنجی

در این آمارگیری هم مانند هر نظرسنجی دیگری با محدودیت هایی رو به رو شدیم که نتایج نظرسنجی را تا حدی تحت تاثیر قرار داد. در ادامه به بخشی از این محدودیت ها و مشکلات اشاره میکنیم.

  • آخرین بار که از نتایج نظرسنجی دوربین های عکاسی مورد استفاده توسط عکاسان ایرانی اسکرین شات گرفتم، هنوز چیزی نزدیک به ۶ ساعت تا پایان مهلت ۲۴ ساعته‌ی استوری های اینستاگرام باقی مانده بود و قطعا تعداد شرکت کنندگان بیشتر از ۶۲۹ نفر بود.
  • به دلیل محدودیت های انجام یک نظرسنجی در اینستاگرام، بعضی از گزینه ها مقابل هم دیگر قرار گرفته بودند و در نتیجه اگر عکاسی، هر دو دوربین را استفاده میکرد، توانایی انتخاب کردن هر دو گزینه را نداشت.
  • همانطور که شما هم حتما متوجه این موضوع شدید، علی رغم اینکه در معرفی این نظرسنجی اعلام کرده بودم که این صرفا یک نظرسنجی است و بحث رقابت و اعلام طرفداری مطرح نیست، به نظر میرسد که باز هم تعدادی از کاربران به دوربین مورد علاقه‌شان رای دادند و نه دوربینی که از آن استفاده میکنند. به طور مثال، در اینجا دوربین هسلبلاد ۴۲ رای آورده است که با توجه به قیمت آن، منطقی به نظر نمیرسد که فرض کنیم تعداد کاربران این دوربین در ایران بیشتر از کاربران دوربین های پاناسونیک است. ولی از آنجایی که توانایی راستی ‌آزمایی نظرات را نداشتیم، تصمیم گرفتیم که این رای هارا همچنان در نظرسنجی لحاظ کنیم.
  • دوربین های دیگری مثل یاشیکا، زنیت و … بودند که در این نظرسنجی بخشی از گزینه ها نبودند.
این پست رو هم ببینید:   آموزش کار کردن با دوربین عکاسی فوجی | Fujifilm X-T3

نظر شما راجع به این نظرسنجی چیست؟

برداشت شما از نتایج این نظرسنجی چیست؟ آیا محدودیت های دیگری در نحوه برگزاری این نظرسنجی می‌بینید که باعث تغییر نتایج به سمت یک برند خاص شده باشد؟

چه طور بود؟ 🤩

لطفا از ۱ تا ۵ ستاره یکی رو انتخاب کنید. اگر امتیاز مدنظرتون زیر ۵ ستاره است، لطفا توی بخش نظرات برامون دلیلشم بگید که اصلاح بشه 🙏🏼

میانگین امتیاز 📊 5 / 5. امتیاز دهندگان: 1

فعلا برای این مطالب امتیازی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.