11 نکته برای پیشرفت در عکاسی ورزشی | بخش دوم

ترجمه اختصصای سایت پادکست عکاسی هیستوگرام

آموزش-عکاسی-ورزشی بخش دوم

برای خواندن بخش اول مقاله به این صفحه بروید: ۱۱ نکته برای پیشرفت در عکاسی ورزشی: بخش اول

  1. (تقریباً) همیشه مهم‌ترین بخش سوژه، صورت است:

این مورد هم تاییدکننده بند قبلی است. صورت­ها همیشه یکی از مهم­ترین عناصر در یک عکس ورزشی هستند. این صورت­ها هستند که که به عکس شخصیت و بُعد انسانی داده و بیننده را به آن لحظه متصل کرده و به درون خود فرو می­کشند. بله، درست است که برخی عکس­ها لحظاتی آن­چنان قدرتمند را به دام انداخته­اند که دیگر به نبود چهره در آن­ها نمی­توان ایراد گرفت؛ ولی من به شما تضمین می­دهم که حتی عکاسان این دسته از عکس­ها نیز ترجیح می­دادند که عکس­هایشان نمایشگر یک چهره نیز درون خود باشد.

هلمت کچ در فوتبال آمریکایی

این عکس من (پایین) از لحاظ فنی بهتر است، ولی بار این لحظه روی “هلمت کچ” (مترجم: اصلاحی در فوتبال آمریکایی) است و فقط براساس داستان روایت شده، عکس بهتری است.

دو بازیکن فوتبال آمریکایی
دِآندره هاپکینز توقفناپذیر طی یک بازی مقابل تیم کولتز در سال 2013
  1. از جمعیت فاصله بگیرید و زوایای جدید را امتحان کنید

اگر می­توانید دور محل برگزاری بچرخید، از این فرصت استفاده کنید. زوایایی را پیدا کنید که هیچکس دیگری مشغول عکس­برداری از آنها نیست. ویراستار من طی یک از دوره­های کارآموزی روزنامه یک بار به من گفت: “برو بالا یا برو پایین؛ هیچکس نمی­خواهد نقطه دید خود تو را ببیند. همه می­دانند که دنیا از ارتفاع یک متر و خرده­ای بالاتر از سطح زمین چطور دیده می­شود.” برترین عکس تمام دوران مجله Sports Illustrated، آن عکسی است که توسط نیل لایفر، طی نبرد بین علی و ویلیامز از زاویه بالای سر گرفته شده است؛ به طوری که بهتر از هرچیز دیگری از کنار رینگ می­تواند روایتگر داستان آن مبارزه باشد. آن چیزی که ­می­توانید با استفاده از ترکیب یک زاویه تنگ یا وسیع، با یک زوایه به­شدت بالا یا به­شدت پایین به دست آورید را دست کم نگیرید. 

بازیکنان فوتبال آمریکایی آرین فاستر
آریان فاستر توپ را طی یک بازی در مقابل تیم Seattle Seahawks حمل میکند

 

  1. به محض شنیدن صدای سوت، عکاسی را متوقف نکنید

مربی­ها به بازیکنان خود می­گویند که بازی را تا زمان شنیدن صدای سوت ادامه دهند؛ ولی شما باید نه تنها تا شنیدن صدای سوت، بلکه تا مدت زمانی بعد از آن هم به عکاسی ادامه دهید. این­گونه است که می­توانید از لحظات جشن و شکست، از مربیان و بازیکنانی که عقل خود را از دست می­دهند و از لحظاتی که اغلب اوقات بیش از خود بازی، توصیف­گر آن هستند، تصاویری را ثبت نمایید. به محض اینکه پرتاپ گرفته شد، عکاسی خود را متوقف نکنید و هرگز تصور نکنید که یک سوت به معنای پایان بازی است.

به طور مثال بعد از تاچ داون ها میشود از Cam Newton به اندازه یک گالری عکس جذاب و متفاوت ثبت کرد.

(مترجم: اصلاح ورزش فوتبال آمریکایی به معنی حالت فرود آمدن توپ در منطقه خودى کسب 6 امتياز با بردن توپ به آن سوى خط دروازه حريف)

در واقع قدرتمندترین عکس از دونده­ها تقریبا همیشه بعد از گذر آنها از خط پایان گرفته شده است. همیشه دوربین خود را آماده نگهدارید تا تعدادی از بهترین عکس­هایتان را ثبت کنید.

عمار-کامینگ-بازیکن-تیم-فوتبال-دینامو
شادی عُمَر کامینگ طی یک بازی در 2013 بعد از به ثمر رسیدن یک گل برای تیم هیوستون دینامو
  1. هوشمندانه قمار کنید

هرگز فکر کنید که چطور این عکاس یا آن عکاس توانسته آن عکس را بگیرد؟ منظورم این است که مثلاً چطور می­دانسته توپ قرار است بعد از گرفتن از دست بازیکن افتاده و 80 متر به عقب بازگردد و دقیقا در لحظه تمام شدن زمان روی زمین فرود بیاید؟ جواب این است که آن عکاس اصلا از این­ها خبر نداشته است! بلکه مشتاق به قمار کردن بوده است. در عکاسی هم درست مثل شرط­ بندی واقعی، هم قمار هوشمندانه وجود دارد و هم قمار احمقانه. قمار احمقانه یعنی تنظیم موقعیت خودتان برای صحنه­ای که امید به وقوع آن دارید ولی در عین حال قربانی کردن توانایی خود برای گرفتن سایر عکس­های مهم؛ یعنی در کل مدت زمان بازی محض اطمینان در یک جا بمانید تا منتظر وقوع آن لحظه کاملاً دیوانه­وار باشید، ولی در واقع سایر فرصت­های موجود برای روایت داستان بازی را به کل از دست بدهید. ولی یک عکاس قمارباز هوشمند بسیار متفکرانه عمل نموده و می­داند که تا آن لحظه از روز از چه چیزهایی عکس­برداری کرده است. همچنین از روند احتمالی داستان و نتیجه بازی تا حدی آگاه بوده، و بازیکنان بزرگ و تمایلات آن­ها را می­شناسد. قمارباز هوشمند همواره در حال محاسبه نسبت ریسک به موقعیت است و در لحظه قادر به تصمیم­ گیری درباره اینکه آیا از دست دادن عکس فعلی ارزش به دست ­آوردن عکس خاص دوم را دارد یا نه. قماربازان باهوش واقعا خوش ­شانس هم هستند! نمی­توان به کسی یاد داد که چطور خوش­شانس شود، ولی می­توان قمار هوشمندانه را یاد گرفت و انجام داد.

چندلر-پارسونز-در-حال-دانک-کردن-بسکتبال
چندلر پارسون در حال تلاش برای فرو بردن توپ در سبد از بالای سر امیر جانسون

 

  1. کادر خود را تنگ ببندید! تنگ­تر کراپ کنید!

اصل اثبات شده و صحیح که ویراستاران در سرتاسر جهان روی آن توافق دارند: بازی را از نزدیک بگیرید و بعدا هم تنگ­تر برش بزنید. از شر عناصر اضافی و مزاحم خلاص شوید. توجه بیننده را به خود بازی بکشانید. ورزشکاران بزرگتر از آنچه در واقعیت هستند به نظر می­رسند، بنابراین اجازه دهید عکس­هایتان خلاف این را ثابت کنند. البته این قانون نیز همانند تمامی قوانین برای این ایجاد شده که زیر پا گذاشته شود؛ با این وجود، یک قانون کلی خوب است که بهتر است هنگام عکاسی و ویرایش در ذهن خود داشته باشید.

  1. بگیر، بگیر و بازهم بیشتر بگیر!

این مورد نه تنها برای تمام ژانرهای عکاسی، بلکه برای هر چیز دیگری که واقعا در زندگی به دنبال آن هستید صدق می­کند. نمی­توانید بدون اینکه کاری را انجام دهید در آن پیشرفت کنید. زیاد عکس بگیرید، زیاد خودتان را در معرض انتقاد قرار دهید، اشتباهاتتان را اصلاح کنید، و باز هم بیشتر عکس بگیرید. خودتان را به چالش بکشید؛ به عکس­های عکاسانی که آنها را تحسین می­کنید نگاهی بیندازید؛ سپس موارد مورد علاقه خودتان درباره شیوه عکاسی آنها را در نظر گرفته و با خودتان یک بازی شروع کنید که هدف این بازی تلاش برای رسیدن یا حتی جلوزدن از آنها در این موارد باشد. راه­های جدیدی برای روایت داستان پیدا و قبول کنید که احتمال دارد طی این مسیر، زیاد شکست بخورید.

بازی و ورزش یکی از هیجان­انگیزترین و در عین حال فرسایشی­ترین چیزهایی است که می­توان از آن عکس­برداری نمود. ولی هنگامی که یک شات عالی بگیرید، هیچ احساسی بهتر از آن نخواهد بود. !

مسابقات-یو-اف-سی-در-تگزاس
کین ولاسکوئز، طی UFC 166 در هیوستون تگزاس

پی نوشت ها:

۱- اگر به عکاسی ورزشی علاقه دارید، حتما قسمت دهم پادکست هیستوگرام را که به همین موضوع اختصاص دارد گوش بدید. در این قسمت با جاوید نیک پور عکاس کمیته ملی المپیک در مورد چالش های عکاسی ورزشی گپ میزنیم

۲- منبع: سایت اف استاپرز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *